معرفی گیربکس های اتوماتیک و نحوه ی عملکرد آن ها

در دنیای امروز با پیشرفت روزافزون صنعت خودروسازی، به طور مداوم شاهد روی کار آمدن خودروهای جدید با انواع گیربکس های نوین با ساختاری متنوع و پیشرفته به بازار خودرو هستیم، بنابراین با معرفی اجمالی انواع گیربکس های اتوماتیک سعی کرده ایم کارایی و عملکرد هر یک از آن ها را برای شما سروران گرامی روشن سازیم. در ادامه به معرفی گیربکس های اتوماتیک و نحوه ی عملکرد آن ها می پردازیم.

تفاوت گیربکس های اتوماتیک با نوع دستی

همانگونه که از نام گیربکس های اتوماتیک مشخص است، برتری ویژه ی این نوع گیربکس ها بر نوع دستی یا مکانیکی این است که با تعویض خودکار و اتوماتیک دنده های خودرو در مواقع لزوم، سبب رانندگی راحت تر و امن تر همراه با کاهش وظایف راننده در حین رانندگی می شوند. با توجه به آنچه گفته شد ضرورت آشنایی با انواع گیربکس های اتوماتیک در خودروهای سواری روشن و آشکار به نظر می رسد. برخی از این گیربکس ها فقط با اضافه کردن چند قطعه ی جدید الکترونیکی، هیدرولیکی و مکانیکی به جعبه دنده های دستی و معمولی تولید می شوند، اما برخی دیگر کاملا از بیخ و بن با گیربکس های دستی تفاوت داشته و ساختاری کاملا پیچیده و مدرن دارند. همواره در سراسر دنیا، متقاضیان خرید خودرو برای آسانی و سهولت در رانندگی سراغ خودروهای اتوماتیک می روند که می توان با نگاهی به گستره ی اتومبیل های اقتصادی در بازار جهانی، خودرویی با گیربکس خودکار و مقرون به صرفه را انتخاب کرد و لذت یک رانندگی امن و بی دغدغه را تجربه کرد.

در ادامه به بررسی دو نوع از کاربردی ترین و پرفروش ترین گیربکس های اتوماتیک ینی گیربکس های AMT و CVT می پردازیم.

گیربکس های AMT) Automated Manual Transmission)
گیربکس های AMT) Automated Manual Transmission)

این مدل از گیربکس ها که در واقع به معنی سیستم انتقال قدرت یا جعبه دنده ی دستی اتوماتیک شده هستند، با هزینه ای کمتر و ساختاری ساده تر نسبت به سایر گیربکس های اتوماتیک، رانندگی راحت تری را به سبب تعویض دنده و کلاچ گیری اتوماتیک برای راننده فراهم می آورند. در این نوع از جعبه دنده ها راننده این امکان را دارد که با تنظیم اهرم تعویض دنده در وضعیت مخصوص تعویض دستی، خودش اقدام به تعویض دنده ها نموده و همینطور با قرار دادن در حالت خودکار، این وظیفه را بر عهده ی مجموعه الکترونیکی و مکانیکی و هیدرولیکی قرار دهد. از این رو این نوع گیربکس اتوماتیک به شدت مشتری پسند بوده و قابل توجه صنعت خودروسازی قرار گرفته است.

گیربکس های اتوماتیک CVT) Continuosly variable Transmission)

گیربکس های اتوماتیک CVT) Continuosly variable Transmission)

این نوع از گیربکس های خودکار که به معنی سیستم انتقال قدرت متغیر پیوسته می باشد، امروزه با سرعت چشمگیری در حال رشد و پیشرفت در مجموعه های خودروسازی نظیر نیسان، جنرال، رنو، فولکس واگن و… می باشد. از مزایای این نوع گیربکس می توان به کاهش مصرف سوخت و انرژی تا نزدیک به ۲۰ درصد در مقایسه با گیربکس های اتوماتیک معمولی، بازده دینامیکی بالاتر، انتقال سریعتر و روانتر قدرت موتور، شتاب گیری بهتر خودرو و عملکرد دائم موتور در دور بهینه اشاره کرد که علاوه بر تضمین سلامت موتور سبب کاهش مصرف سوخت و انرژی شده و لذا از نظر صرفه جویی در وقت و هزینه برای رانندگان محترم بسیار مقرون به صرفه تر از سایر گیربکس های اتوماتیک و دستی یا مکانیکی می باشد.

لیست بهترین تعمیرگاه های گیربکس اتوماتیک را در این صفحه بیابید.

منبع: کارلَکس carlax.ir
(انتشار مقاله با ذکر منبع بلامانع است)

 

نظر شما

5 × 2 =