گیربکس های اتوماتیک در خودروهای سواری

امروزه به دلیل افزایش شمار خودروهای سواری مجهز به گیربکس اتوماتیک، ضرورت آشنایی و شناخت انواع گیربکس های اتوماتیک مهم به نظر می رسد، از این رو مطلبی را در رابطه با این موضوع برای شما عزیزان آماده کرده ایم که امید داریم مفید واقع شود. گیربکس های اتوماتیک در چهار نوع مختلف ساخته می شوند که در ادامه به شرح هر کدام می پردازیم.

گیربکس های اتوماتیک در خودروهای سواری

گیربکس اتوماتیک AMT

این مدل گیربکس های اتوماتیک همان گیربکس های دستی و معمولی هستند که با نصب و تعبیه ی یک عملگر الکترومکانیکی بر روی آن ها، کلاچ گیری و تعویض دنده به صورت اتوماتیک انجام می شود. گیربکس های AMT نسبت به سایر گیربکس های خودکار ارزانتر و ساده تر بوده و چون بیشتر قطعات آن با گیربکس های دستی مشترک است، هزینه ی تعمیر کمتری نیز دارند.

گیربکس سیاره ای AT

این نوع گیربکس ها رایج ترین نوع گیربکس های اتوماتیک در خودروهای سواری هستند. سیستم کلاچ در گیربکس های AT هیدرولیکی و شامل سیستم کنترلی می باشد. از نمونه خودروهایی که از این نوع گیربکس استفاده می کنند می توان به خودروهای سوزوکی ویتارا، ۲۰۶، ۲۰۷ و اچ سی کراس اشاره کرد.

گیربکس اتوماتیک دو کلاچه DCT

این نوع گیربکس ابتدا توسط کمپانی پورشه در خودروهای اسپورت استفاده شد و سپس مورد توجه صنعت خودرو سازی قرار گرفت و لذا جدیدترین و به روز ترین نوع گیربکس های اتوماتیک به شمار می آید. ساختمان گیربکس های DCT همانند گیربکس های دستی معمولی است و تنها تفاوت آنها این است که گیربکس DCT دو گیربکس مستقل هر یک متصل به یک مجموعه کلاچ برای دنده های زوج و فرد دارد. کاهش انرژی کم و بازده انتقال نیروی بالا مهمترین مزیت های این گیربکس می باشد. همچنین این نوع گیربکس با به حداقل رساندن تایم تعویض دنده به کسری از ثانیه نقشی بسیار مهم و حیاتی در مسابقات اتومبیل رانی و رالی ایفا می کند؛ و از این جهت خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک DCT قابل توجه قشر جوان قرار گرفته است.

گیربکس های اتوماتیک در خودروهای سواری

گیربکس CVT

این گیربکس توسط کمپانی نیسان تولید و وارد بازار شد. از مزیت های گیربکس های CVT می توان به پیوستگی تعویض دنده اشاره کرد. خودروهایی مانند سوزوکی کیزاشی و نیسان تیانا مجهز به این نوع گیربکس خودکار هستند.

با گسترش و پیشرفت علم و افزایش نیاز خودروها به کارایی و بازده بالا، به طور دائم تکنولوژیهای جدیدی در زمینه ی گیربکس های اتوماتیک به بازار عرضه می شوند. اساس برخی از این جعبه دنده های اتوماتیک همانند گیربکس های ساده و دستی است که با افزودن قطعات الکترونیکی و هیدرولیکی و مکانیکی عمل می کنند. برخی دیگر نیز کاملا با گیربکس های معمولی و دستی تفاوت اساسی و بنیادی دارند. بنا به مطالب گفته شده می بینیم که انتخاب مشتریان در انتخاب خودرو با گیربکس های جدید و توسعه یافته گسترش چشمگیری داشته است. این در حالی است که در گذشته خودروها مجهز به سیستم جعبه دنده ی دستی بودند، اما با گسترش انواع گیربکس های اتوماتیک در دنیای امروز رانندگی راحت و امن تری را تجربه می کنیم.

لیست بهترین تعمیرگاه های گیربکس اتوماتیک را در این صفحه بیابید.

منبع: کارلَکس carlax.ir
(انتشار مقاله با ذکر منبع بلامانع است)