کمک پارکینگ

کمک پارکینگ ها سیستم های پیشرفته دستیار راننده هستند که برای راحت تر پارک کردن طراحی شده اند. این سیستم ها ناحیه ای در حدود ۲۰ الی ۲۵ سانتیمتر از جلو و عقب ماشین را تحت کنترل دارند و راننده را از وجود همه موانع آگاه می کنند.


کارکرد

سیستم های کمک پارینگ به محض اینکه راننده از دنده عقب استفاده کند فعال می شوند. اگر با یک سیستم ایمنی جلوعقبی اضافی همراه شوند، سیستم، با رسیدن سرعت به کمتر از یک مقدار تعریف شده فعال می شود.

سیستم های کمک پارکینگ از سنسورهای اولتراسونیک که در جلو وعقب ماشین قرار گرفته اند برای کنترل مستقیم ناحیه ی جلو و پشت خودرو استفاده می کنند. برای این کار، سنسورها سیگنال های اولتراسونیک را منتشر می کنند و سیگنال بازگشتی از آن ها را دریافت می کنند. سیستم، فاصله از موانع را بر مبنای اختلاف زمانی دریافت و فرستادن سیگنال محاسبه می کند. این امر باعث می شود تا سیستم های کمک پارکینگ موانع را در زمان قابل قبولی تشخیص دهند. وابسته به شرکت و نوع سیستم، راننده از میزان فاصله با یک سیگنال صوتی یا ترکیبی از سیگنال های صوتی و تصویری مطلع می شود.

نوع صرفا صوتی این سیستم ها فاصله از مانع را با انتشار هشدار در فواصل زمانی کوتاهتر تا وقتی که تبدیل به صدایی پیوسته شود مشخص می کند. سیستم های ترکیبی صوتی و تصویری با نشان دادن نزدیکی به یک مانع با نمایشگرهای LED یا گرافیکی بر روی مانیتور اطلاعات کار می کنند و علاوه بر آن در صورت وجود فاصله بسیار کم هشدار صوتی می دهند.

سیستم های اولیه فقط دارای سه یا چهار سنسور در قسمت انتهایی پشت خودرو هستند. نسخه های پیشرفته تر از ۱۲ سنسور که شش تا در قسمت جلویی و شش تا در قسمت عقبی است استفاده می کنند.

سیستم های کمک پارکینگ پیچیده از سنسورهایی در کناره های قسمت جلویی خودرو برای اندازه گیری فضای پارکینگ بهره می برند: به این صورت که طول و عمق فضای پارکینگ را اندازه می گیرند. همچنین، سیستم بهترین راه برای پارک کردن را محاسبه کرده و آن را به راننده در سیستم مانیتور اطلاعات نشان می دهد.

سیستم های دوربین پشتی

پارک کردن با سیستم های دوربین پشتی که با سیستم های کمک پارکینگ معمولی ترکیب می شوند راحت تر می شود و حتی در حال محبوب تر شدن بیشتر نیز استناحیه پشت اتومبیل در تصویر دوربین بر روی نمایشگر رادیو یا سیستم ناوبری ظاهر می شود. نمایشگر هر چیز موجود حقیقی در راه را به راننده نشان می دهد. فاصله محاسبه شده با سنسورهای اولتراسونیک در تصویر دوربین ها به طور مثال به صورت شکل میله ی رنگی قرار داده می شود. بنابراین راننده تمامی اطلاعات مورد نیاز را با یک نگاه سریع در اختیار دارد.

اجزای سیستم کمک پارکینگ

سیستم کمک پارکینگ از اجزای زیر ساخته شده است:

سنسورهای اولتراسونیک

واحدکنترل

المان هشدار


ایمنی و حفظ ارزش

استفاده از سیستم کمک پارکینگ می تواند مانع مزاحمت و تعمیرات گران مربوط به خراشیدگی حین پارک کردن شود. این به این معنی است که این سیستم ها خرج خود را در اولین باری که از آسیب دیدن به ماشین جلوگیری می کنند در می آورند.

منبع: کارلَکس carlax.ir

نظر شما

چهار × 2 =