شرکت و گیربکس بی ام و

BMW که در ایران با نام بی‌ام‌دبلیو و بی‌ام‌وی نیز شناخته شده یک شرکت خودروساز آلمانی است که از تولیدکنندگان بنام خودروهای لوکس و موتورسیکلت در جهان به‌شمار می‌آید. دفتر مرکزی این شرکت در شهر مونیخ قرار دارد..شرکت BMW از پیشرو های صنعت خودروسازی است که همچنان با قدرت تمام ، ایده ها و کیفیت های مختلفی را از آن شاهد هستیم . در زمینه گیربکس هم ایده های بکری دارد . در این مقاله درباره گیربکس بی ام و صحبت خواهیم کرد .

 

گیربکس چیست؟

گیربکس ها در حقیقت رابط بین موتور ماشین و چرخ های ماشین به شمار می آیند.گیربکس نیروی تولیدی در موتور را به چرخ های ماشین منتقل کرده و آن ها را به حرکت و دوران وادار می کند. به بیانی دیگر وظیفه اصلی گیربکس انتقال قدرت از یک منبع چرخان به بخش دیگر است

 

انواع گیربکس های بی ام و

تنوع زیادی در تولیدات گیربکس این شرکت خودرو سازی وجود دارد . به چند نمونه اشاره می کنیم :

 

گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک ( Tiptronic)

این مدل یکی از انواع گیربکس اتوماتیک است که عملکرد آن شباهت بسیار زیادی با گیربکس دستی دارد. به هر حال از نظر حس کاربر با گیربکس دستی متفاوت است، این سیستم از یک مبدل گشتاور( تورک کانورتور) به جای پدال کلاچ استفاده می کند که امکان تعویض دنده خودکار را فراهم می کند و اجازه نمی دهد راننده کنترل کامل روی دنده ها داشته باشد.ویژگی منحصر به فرد این سیستم امکان برداشتن حالت اتوماتیک می باشد. این بدان معنی است که شما می توانید ماشین خود را بصورت اتوماتیک برانید در عین حال که امکان تغییر به حالت دستی را نیز در شرایط خاص مثلا بالا رفتن از تپه یا رانندگی در سراشیبی دارا می باشید..خودروهایی که از این مدل استفاده می کنند دارای ویژگی ایمنی داخلی می باشند به طوریکه هرگونه خطای راننده به گیربکس آسیب نمی زند.

 

گیربکس DCT

گیربکس‌های دوکلاچه یا دوال کلاچ (Dual Clutch، Double Clutch یا Twin-Clutch) که به‌صورت اختصار DCT گفته می‌شوند، عملکرد ترکیبی از نوع دستی و اتوماتیک دارند. جهت ثابت ماندن خودرو کافیست آن را در حالت D قرار داده و موتور خاموش بشود ، تا گیربکس به صورت کاملا خودکار ، روی حالت پارک برود . یکی از بهترین مزیت‌های گیربکس‌های DCT، تجربه‌ی رانندگی لذت‌بخش است. علاوه بر تعویص دنده‌ی سریع و اتوماتیک، امکان تغییر آن به‌حالت نیمه‌خودکار هم وجود دارد تا مانند بازی‌های ویدئویی با فشار پدال‌های پشت فرمان به‌راحتی دنده تعویض شود. میانگین تعویض دنده‌ حدود ۸ میلی‌ثانیه است که از هر نوع دیگر گیربکس سریع‌تر است. شتاب‌گیری با خودروهای مجهز به DCT بسیار لذت‌بخش و بدون تکان شدید است که سواری را برای تمام سرنشینان، راحت‌تر می‌کند. اما شاید جذاب‌ترین مزیت آن برای خریداران خودرو، مصرف سوخت بهینه‌تر باشد.

 

گیربکس اتوماتیک DSG ( گیربکس تعویض مستقیم)

این نوع گیربکس تقریبا شبیه گیربکس های اتوماتیک دو کلاچ می باشد با این تفاوت که مشکلات مزاحم آن را ندارد. در این مدل به جای مبدل گشتاور از دو کلاچ استفاده می شود، و مکانیزم آن به این صورت است که یکی از کلاچ ها را به سادگی رها می کند و دومی را برای تعویض دنده ها درگیر می کند. این سیستم انتقال تعویض دنده های نرم تر و سریع تری را نسبت به مدل های مرسوم به همراه دارد.مدل های مدرن گیربکس های اتوماتیک DSG مصرف سوخت بهینه تری حتی نسبت به گیربکس های دستی دارند. بی ام و M3 یکی از بهترین خودروهای با گیربکس اتوماتیک DSG برای رانندگی می باشد.

تعمیرگاه های تخصصی  گیربکس اتوماتیک در کارلکس گرد هم آمده اند.

تعمیرگاه گیربکس BMW

منبع: کارلَکس carlax.ir

نظر شما

سه × چهار =