گیربکس اتوماتیک

تکنولوژی روز جهان دائما مشغول ارائه امکانات بهتر ، برای رسیدن به آسایش و امنیت بیشتر در خودرو ها است . یکی از این جهش های تلکنولوژی ساخت خودرو ، تولید گیربکس های اتوماتیک بود که برای تعویض خودکار دنده در ماشین تولید می شوند . این مدل ها در کم شدن وظایف راننده در حین رانندگی دخیل هستند و کمک زیادی به جلوگیری از خطر حواس پرتی در حین رانندگی داشته اند .

انواع گیربکس های اتوماتیک

در خودرو های سواری چهار مدل مختلف از آنها وجود دارد :

  • گیربکس سیاره ای AT
  • گیربکس CVT
  • گیربکس AMT
  • گیربکس دوکلاچ DCT

گیربکس سیاره ای AT

این مدل متداول ترین نوع گیربکس اتوماتیک در بازار است که چرخ دنده های خورشیدی سیاره ای آن ، در فرایند انتقال نیرو و قدرت نقش دارند .

گیربکس CVT

اولین بار توسط شرکت نیسان به بازار معرفی شد و فرآیند انتقال دادن نیرو در این مدل ، با کمک گرفتن از تسمه ای فلزی به همراه دو مخروط اتفاق می افتد . تسمه های لاستیکی و پلیمری نیز در بازار موجود هستند . تسمه با اتصال دادن مخروط ها به یکدیگر ، در تغییر دادن دنده خودرو نقش دارد . مزیتی که این مدل نسبت به دنده های خودکار دیگر دارد ، پیوسته بودن تعویض های دنده است ، که افت دور کمتری را به همراه داشته و در نهایت از تکان های شدید خودرو خبری نیست .

گیربکس AMT

تفاوت این مدل ها با جعبه دنده های دستی ، در عملگرهای الکترومکانیکی نصب شده در آنهاست که مسئول تعویض دنده و کلاچ گیری هستند . مزایای طراحی ساده و ارزان بودنشان به نسبت انواع دیگر ، سادگی مکانیزم آنها را چندان بد جلوه نداده و بازار خوبی برای خودشان دارند .

گیربکس دوکلاچ DCT

جدیدترین مدل تولید شده در گیربکس های خودکار هستند که برای اولین بار با شرکت پورشه به بازار معرفی شدند . عملکرد این مدل به این صورت است که برای دنده های زوج و فرد ، از جعبه دنده ای با دو گیربکس مستقل استفاده می شود که به صورت مجزا به کلاچ متصل شده اند . مزیت این مدل این است که در هنگام انتقال دادن قدرت ، شاهد افت کمتری از انرژی خواهیم بود .

منبع: کارلَکس carlax.ir

نظر شما

20 − نوزده =