یاتاقان های پشتیبان فنر یکپارچه (strut)

یاتاقان های پشتیبان فنر یکپارچه (شناخته شده با نام یاتاقان های بلند) قسمتی از سیستم تعدیل فنر هستند که به عنوان رابط بین فنر یکپارچه و بدنه ماشین عمل می کنند. به عنوان یک المان ساختاری مهم از….


کارکرد

یاتاقان های پشتیبان فنر یکپارچه (شناخته شده با نام یاتاقان های بلند) قسمتی از سیستم تعدیل فنر هستند که به عنوان رابط بین فنر یکپارچه و بدنه ماشین عمل می کنند. به عنوان یک المان ساختاری مهم از محور تعلیق، آن ها در تماس بهینه بین لاستیک ها و سطح جاده و افزایش راحتی با جداکردن نویز لاستیک و جاده از بدنه اتومبیل نقش دارند. آن ها همچنین باید به چرخش با اصطکاک کم دقیق فنر یکپارچه بر روی محور جلویی حول محور عرضی کمک کنند. این امر باعث کنترل دقیق و آرام فرمان و یا تنظیم چرخ ها می شود.

یاتاقان های پشتیبان فنر یکپارچه برای محورهای جلو وعقب | کارلکس carlax.ir

در بحث کاربرد، بین یاتاقان های پشتیبان فنر یکپارچه برای محور جلویی و عقبی تفاوت وجود دارد. همان گونه که پیش نیازها برای کاربردهای این دو مورد یکسان نیست، یاتاقان های پشتیبان فنر یکپارچه به صورت متفاوت برای محورهای جلو و عقب طراحی و ساخته شده اند.

یاتاقان های پشتیبان فنر یکپارچه برای محورهای جلو وعقب

یاتاقان های پشتیبان فنر یکپارچه برای محورهای جلو وعقب | کارلکس carlax.ir

یاتاقان های پشتیبان فنر یکپارچه برای محورهای جلو

اتومبیل های مدرن به صورت گسترده از فنرهای یکپارچه McPherson استفاده می کنند. آن ها توسط یاتاقان های پشتیبان فنر یکپارچه که شامل یک یاتاقان توپی می باشد بر روی بدنه خودرو پشتیبانی می شوند. یاتاقان توپی قادر است تا نیروهای زیاد را به همراه اجازه چرخش آرام دادن به فنر یکپارچه جذب کند. با گذشت زمان، طراحی یاتاقان های پشتیبان فنر یکپارچه با نیازهای بازار به روز رسانی شده است.

یاتاقان های پشتیبان فنر یکپارچه برای محورهای عقب

یاتاقان های پشتیبان فنر یکپارچه برای محورهای عقب شامل یاتاقان توپی نیست، چراکه فنر یکپارچه معمولا به صورت ثابت برای محور عقبی نصب می شود. در بیشتر موارد، طرح لاستیکی/ فلزی استفاده می شود. یاتاقان های پشتیبان فنر یکپارچه برای محورهای عقب معمولا بدون ابزار خاصی تعویض می شوند.


ایمنی

تعلیق چرخ از اهمیت خاصی برخوردار است که شامل ایمنی مسافر می شود. در طول رانندگی، اجزای تعلیق چرخ در معرض شرایط محیطی نامناسب شامل نوسان و کثیفی ایجاد شده به دلیل پخش آب، نمک جاده، شن و ماسه قرار می گیرند. مدت زمانی که طول می کشد تا در نتیجه این امر، یاتاقان های پشتیبان فنر یکپارچه پوشانده شوند بسته به شرایط کاری موجود متفاوت است. عواقب آن به این صورت است:

یاتاقان های پشتیبان فنر یکپارچه برای محورهای جلو وعقب | کارلکس carlax.ir

  • سریع تر پوشانده شدن کمک فنرها
  • افزایشانتقالنویزازمحورهاو
  • کاهش چسبندگی به جاده و راحتی رانندگی.

یاتاقان های پشتیبان فنر یکپارچه ساییده شده باید با محور عوض شوند (یعنی هر دو طرف محور به صورت همزمان). این امر مانع پوشیدگی زودتر و کاهش ایمنی و راحتی می شود. سازندگان قطعات معروف به صورت پیوسته در حال بررسی دلایل خرابی یاتاقان های پشتیبان فنر یکپارچه و استفاده از یافته های خود برای به روز رسانی نیازهای کاربردی موجود هستند.


محافظت از محیط زیست

تعویض یاتاقان های پشتیبان فنر یکپارچه باعث کنترل فرمان دقیق تر و نرم تر به دلیل کاهش نیروها می شود. حتی میزان نوسانات در جاده های نامناسب تا ۲۵ درصد کاهش می یابد.

به علاوه، هم نحوه کنترل فرمان و هم چسبندگی به جاده چرخ ها بهبود می یابد. این امر باعث رانندگی اقتصادی با کاهش مصرف سوخت می شود و توزیع انرژی بهینه می گردد.


استهلاک

یاتاقان های پشتیبان فنر یکپارچه باید به صورت منظم به منظور نگهداری و سرویس بررسی شوند. این امر موجب می شود تا آسیب های مکانیکی و پوشش اضافی تشخیص داده شده و در زمان مناسب حل شوند. اجزای تعلیق در طول زمان همواره قابل اطمینان تر می شوند. با این وجود، عمر سرویس آن ها محدود است. بسته به نوع خودرو و شرایط استفاده، اجزا باید بین ۷۵۰۰۰ و ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر تعویض شوند.

منبع: کارلَکس carlax.ir

نظر شما

دو + بیست =