فنر تعلیق

فنرهای تعلیق رابط بین چرخ ها و بدنه خودرو هستند. وظیفه اولیه آن ها جبران سطوح ناصاف جاده و در نتیجه ارائه اطمینان برای رانندگی با راحتی بالا می باشد. دوما، آن ها باید مطمئن شوند


کارکرد

فنرهای تعلیق رابط بین چرخ ها و بدنه خودرو هستند.

وظیفه اولیه آن ها جبران سطوح ناصاف جاده و در نتیجه ارائه اطمینان برای رانندگی با راحتی بالا می باشد. دوما، آن ها باید بدون در نظر گرفتن شرایط، این اطمینان را بدهند که همواره چرخ ها تماس ایمن با جاده را داشته باشند. رانندگی مطمئن، ترمز و انتقال مناسب نیروها وابسته به برآورده کردن این پیش نیازهاست. به همین دلیل، فنرهای تعلیق یکی از اجزای ایمنی مهم در اتومبیل های مدرن است که عملکرد کنترل، پایداری اتومبیل و ترمزها را تحت تاثیر قرار می دهد.

نرخ کشش خطی و تصاعدی

از نقطه نظر طراحی، فنرهای تعلیق با نرخ کشش خطی و تصاعدی هستند. در فنرهای خطی، نیروی فنر متناسب با فشرده شدن آن ها افزایش می یابد. فنرهای تصاعدی با یک منحنی نرم شروع می کنند و رفته رفته سخت تر می شوند.

انواع فنر های تعلیق

انواع فنرهایی که در ادامه می آید به صورت عمده در اتومبیل های امروزه استفاده می شوند.

فنرهای تعلیق سیلندری

این نوع، فنرهای تعلیق سیلندری معمولی با نرخ کشش خطی هستند.

فنرهای تعلیق سیمی متغیر

در این فنرها، قطر سیم مورد استفاده با رفتن به سمت انتهای فنر تعلیق کاهش می یابد. با فرض شرایط جاده و بار به صورت نرمال، انتهای نرم فنر می تواند باعث رانندگی راحت تر شود. به همان میزان راحتی در رانندگی، میزان بار گذاشته شده بر تعلیق چرخ ها نیز به صورت کلی کاهش می یابد.

فنرهای مینیبلوک

فنرهای مینیبلوک به شکل استوانه ای هستند. این فنرها از سیم مخروطی ساخته شده اند. این به این معنی است که آن ها نرخ کشش تصاعدی تولید می کنند. طراحی انتهای فنر از اتصال مستقیم به سیم پیچ جلوگیری می کند.

اصلی ترین ویژگی فنرهای مینیبلوک، که از سیم متغیر در طول سال ۱۹۷۰ توسعه یافته اند، این است که در زیر بار، سیم پیچ انتهایی بدون لمس قابل سیم پیچی است. زمانی که انتهای فنرهای مینیبلوک به هم فشرده می شود و در فنجانی فنر (که معمولا شامل بلوک لاستیکی است) صاف می شود، تعداد سیم پیچ های فعال کاهش می یابد و نرخ کشش افزایش پیدا می کند.

فنرهای بار جانبی موزشکل

این نوع از فنرها توزیع نیرو در کل تعلیق چرخ را با کاهش اصطکاک بین میله پیستون کمک فنر و واشر آن کنترل می کنند. این امر به بهبود پاسخ کمک فنر کمک می کند.

ساختار فنرهای تعلیق

بسته به مشخصات تولید کننده خودرو، فنرهای تعلیق از سیم ثابت (قطر سیم یکسان در کل طول فنر) یا سیم متغیر (قطر سیم متغیر در طول فنر) ساخته می شود.

در مورد فنرهای سیم متغیر گفته می شود که دارای دو فنر هستند: یکی نرم و دیگری مستحکم. برای مثال در فنرهای مینیبلوک تصاعدی، راحتی رانندگی بسیار بالایی در خودروهای با بار سبک و تراکم کم در بار کامل قابل حصول است. بنابراین فنر در خودروهای با بار کم نرم و در بار کامل مستحکم است.


ایمنی

کیفیت فنرهای تعلیق نقش مهمی در افزایش ایمنی، به خصوص اگر بار خودرو زیاد، کیفیت سطح جاده کم و شرایط آب و هوایی بد باشد ایفا می کند.

درموردفنرهایسیممتغیر،باربیشتر (چه به دلیل اتاق خود ماشین باشد یا به خاطر شرایط بد جاده باشد) قسمت مستحکم فنر را فعال می کند. در نتیجه، فنر معمولا سخت تر می شود. این افزایش تدریجی در نرخ کشش باعث بالانس پایدار خودرو می شود. همچنین دو تاثیر جانبی مثبت نیز دارد:

مانع ضربه خوردن یاجیرجیرکردن فنرهای تحت بارمی شود و پوشش سطحکلید عمر طولانی فنرهاهیچ آسیبی نمی بیند.


استهلاک

فنرهای تعلیق تامین کننده های معروف با بهترین حالت محافظت در برابر خوردگی و آسیب به دلیل کارکردن تحویل داده می شود. برای مثال، شلنگ های پلاستیکی انتهای فنرهای تعلیق مانع آسیب سطحی جبران ناپذیر می شوند (جلوگیری از زنگ زدگی) و عملکرد نرم و آرام را تامین می کنند. علاوه بر آن، طراحی امروزه مانع تماس بین سیم پیچ ها می شود و در نتیجه از فنر محافظت می کند.

تحت شرایط معمولی، فنرهای تعلیق به اندازه طول عمر ماشین عمر می کنند و نیازمند توجه خاصی نیستند. با این وجود، آن ها باید هنگامی که چرخ ها عوض می شوند و ماشین سرویس می شود مورد بازرسی چشمی قرار گیرند. در صورت مشاهده آسیب واضح به فنر (به طور مثال پارگی یا شکستگی آن) باید در یک تعمیرگاه عوض شوند

منبع: کارلَکس carlax.ir

نظر شما

دوازده − هفت =