بلبرینگهای چرخ

بلبرینگهای چرخ، شفت و اکسل را هدایت و پشتیبانی می کنند. آن ها قسمتی از شاسی هستند که چرخ ها را هدایت کرده و نیروهای محوری و شعاعی را جذب می کنند. نیروهای شعاعی، نیروهای طولی هستند که به دلیل چرخش تولید می شوند. آن ها در زاویه ای مناسب به محورهای طولی به بلبرینگ چرخ اعمال می شوند.


کارکرد

بلبرینگهای چرخ، شفت و اکسل را هدایت و پشتیبانی می کنند.

بلبرینگهای چرخ، شفت و اکسل را هدایت و پشتیبانی می کنند. آن ها قسمتی از شاسی هستند که چرخ ها را هدایت کرده و نیروهای محوری و شعاعی را جذب می کنند. نیروهای شعاعی، نیروهای طولی هستند که به دلیل چرخش تولید می شوند. آن ها در زاویه ای مناسب نسبت به محورهای طولی به بلبرینگ چرخ اعمال می شوند. از طرف دیگر، نیروهای محوری، نیروهایی هستند که بر بلبرینگ چرخ در جهت محور طولی اعمال می شوند. آن ها به عنوان مثال در پیچ ها تولید می شوند. نیروهای طولی تولید شده در طول پیچ، باعث اعمال فشار بر بلبرینگ چرخ می شوند.

انواع بلبرینگ چرخ

در اتومبیل های مدرن، برحسب نیاز دونوع بلبرینگ چرخ مورد استفاده قرار می گیرد: بلبرینگ های مخروطی غلتکی و بلبرینگ های توپی. بر اساس کاربرد و بار نوع مورد استفاده از بلبرینگ ها تغییر می کند.

به طور عمده، بلبرینگ ها تشکیل شده اند از:

  • یک حلقه بیرونی و یک حلقه درونی
  • المان های غلتکی
  • قفسه توپی محاط بر المان های غلتکی
    بلبرینگهای چرخ، شفت و اکسل را هدایت و پشتیبانی می کنند. بلبرینگهای چرخ، شفت و اکسل را هدایت و پشتیبانی می کنند.

 

 

 

 

 

 

بسته به طراحی بلبرینگ، المان های غلتکی به شکل توپی یا استوانه ای هستند. آن ها بر روی مسیر دوحلقه به عقب و جلو می پیچند. وظیفه آن ها انتقال نیروی وارد بر بلبرینگ از یک حلقه بلبرینگ به دیگری است.

روانکاری

چون چرخش بلبرینگ چرخ اصطکاک زیادی تولید می کند، المان های غلتکی باید روانکاری شوند. برای این کار، روانکاری با گریس یا روغن انجام می شود. بدون روانکاری، بلبرینگ ها نمی توانند کار کنند. بیشتر بلبرینگ های چرخ در اتومبیل های مدرن به نحوی طراحی شده اند تا به طور کلی نیاز به نگهداری نباشد. این امر بدین دلیل است که آن ها با گریس پر شده اند و مقدار کافی برای روانکاری المان های غلتکی را به ازای کل عمر سرویس دهی برای بلبرینگ های چرخ ارائه خواهند داد. طراحی های پیشرفته برای درزها از عدم وارد شدن آب و کثیفی به بلبرینگ چرخ اطمینان می دهند. درزها برای خودروهای مدرن اغلب مجهز به تولید کننده پالس مغناطیسی پیوسته هستند که سیگنال سرعت را برای سیستم ABS در سنسور سرعت چرخ تولید می کند.


ایمنی

بلبرینگ های چرخ اجزایی هستند که مرتبط با ایمنی می باشند. آن ها مسئول برای رانندگی پایدار هستند و بسته به طراحی، تامین کننده اطلاعات سرعت برای سیستم ABS می باشند. بنابراین در صورت رخ دادن عیب، ABS می تواند از ارائه سرویس خارج شود. اگر ترمز اضطراری مورد نیاز بود، این باعث افزایش فاصله توقف و کاهش قابلیت هدایت وسیله نقلیه می شود.

نشانه معیوب بودن بلبرینگ چرخ

یکی از نشانه های معیوب بودن بلبرینگ چرخ نویزهای با صدای بلند غلتک فلزی است. برای اجتناب از آسیب جدی یا ازکار افتادن کامل بلبرینگ چرخ، خودرو سریعا باید به تعمیرگاه برده شود. در صورت اتفاق افتادن عیب در بلبرینگ چرخ، چک کردن سایر اکسل ها نیز توصیه می شود، چرا که هر دو بلبرینگ چرخ تحت بار یکسان و دارای عمر سرویس دهی برابر هستند.


محافظت از محیط

بلبرینگ های چرخ برای مینیموم کردن اصطکاک تولیدشده با گردش چرخ ها تولید شده اند.

بلبرینگهای چرخ، شفت و اکسل را هدایت و پشتیبانی می کنند.

همین طور آن ها نقش مهمی در کاهش سوخت و تولید CO2 ایفا می کنند. این موارد اهداف مهم حال حاضر و آینده برای صنعت اتوماسیون هستند.

در حالیکه انتخاب روان کننده عامل بسیار مهمی است، تجمیع سایر اجزای مرتبط با بلبرینگ چرخ نیز نقش مهمی در واحدهای بلبرینگ مدرن دارد. برای مثال تجمیع سنسورهای ABS و ارتباطات مدرن به شفت اکسل، وزن را در اکسل کاهش می دهد و در نتیجه در مصرف سوخت صرفه جویی می کند.


استهلاک

بلبرینگ های چرخ برای تحمل بارهای زیاد و فشارهای محیطی بالا طراحی و ساخته شده اند. ضربات محکم شعاعی (ناشی از دست اندازها) و محوری (ناشی از برخورد با موانع) بزرگترین دشمن بلبرینگ های چرخ هستند. همچنین پیچ های تند، عمر سرویس دهی بلبرینگ های چرخ را به دلیل وقوع نیروهای محوری طولی کاهش می دهد.

به منظور تشخیص آسیب در مراحل اولیه، باید بلبرینگ های چرخ در طول سرویس دهی و کار توسط تعمیرگاه چک شوند.

منبع: کارلَکس carlax.ir

نظر شما

1 × سه =