گیربکس پورشه

پورشه از انواع مختلف گیربکس ها در خودرو های خودش استفاده کرده است که هر کدام شاخصه های خاص خودشان را داشته و همیشه حرفی در دنیای خودرو داشته اند . به بررسی دو مدل از این گیربکس ها می پردازیم .

گیربکس PDK پورشه

گیربکس پورشه ، جزو جعبه دنده های نیمه خودکار محسوب می شود که از چرخ دنده های مختلفی در ساخت آن استفاده شده است . مکانیزم آن شبیه به انواع گیربکس های دستی است ، با تفاوتی مهم . تفاوت آن در این است که جهت قطع و وصل شدن نیروی درگیر کننده چرخ دنده ها که به زوج و فرد تقسیم شده اند ، از دو کلاچ کمک گرفته شده است . چرخ دنده ها روی دو محور مستقل به صورت فرد و زوج قرار گرفته و عمل می کنند . این گیربکس هفت سرعته ، توسط شرکت پورشه توسعه یافته و سرعتی بالا را بدون آن که وقفه ای در جریان انتقال دادن قدرت پیش بیاید ، ممکن می سازد . کاهش در کله زنی های خودرو ، مصرف سوخت و شتابی بیشتر ، از مزایای این مدل هستند .

گیربکس DCT پورشه

با ترکیب دو مدل دستی و اتوماتیک ، محصولی نیمه اتوماتیک شمرده می شود ، اما عملکرد آن بیشتر شبیه به استفاده از دو جعبه دنده دستی است . قابلیت تعویض شدن دنده ، بدون استفاده از کلاچ را مهیا می کند و همین نکته عامل نیمه اتوماتیک خواندن این مدل شده است . اولین استفاده از آن در شرکت پورشه ، ماشین مسابقه ای این خودرو ساز بود ، که در سال ۱۹۸۰ اتفاق افتاد . در این مدل ها راننده دخالتی در کار گیربکس ندارد و تمام کارها به وسیله ابزاری الکترونیکی هیدرولیکی انجام می شود . این مدل هیچ وقت دچار اختلال ارتباطی گیربکس با پیشرانه نخواهد شد ، علت آن هم مجهز بودن به کلاچی است با دنده های ۲ ، ۴ و ۶ کلاچ  . کلاچ های آن در دو نوع بزرگ و کوچک طراحی شده اند و مستقل عمل کردن آنها باعث می شود که دنده ها با هم تداخلی نداشته و هر کدام وظیه خودشان را به عهده بگیرند . صفحه کلاچ های خیس موجود در بعضی از آنها ، گشتاوری با توانایی ۳۵۰ نیوتن متر را برای گیربکس در پی دارند ، و این قابلیت برای خودرو های قدرتی ، امتیاز مهمی محسوب می شود .

بهترین تعمیرگاه های گیربکس اتوماتیک در کارلکس گرد هم آمده اند.

تعمیرگاه گیربکس پورشه.

منبع: کارلَکس carlax.ir

نظر شما

پنج × چهار =