سیستم تعلیق چرخ

تعلیق چرخ قسمتی از شاسی است. شاسی از اجزای زیر تشکیل شده است: چرخ ها، بلبرینگ چرخ، ترمز، تعلیق چرخ، محافظ اکسل، تعلیق (شامل میل تعادل) …


کارکرد

تعلیق چرخ قسمتی از شاسی است. شاسی از اجزای زیر تشکیل شده است:

چرخ ها

حامل چرخ

بلبرینگچرخ

ترمز

تعلیق چرخ

محافظاکسل

تعلیق (شامل میل تعادل)

تعدیل

جعبه فرمان

میله فرمان

طبق (یعنی موتورو بلبرینگ های انتقال)

شفت های جانبی

درایو محور

سیستم های کنترل تعلیق.

در وسایل نقلیه متوسط، این اجزا ۲۰ درصد کل وزن ماشین را تشکیل می دهند. از یک سو، عملکرد قسمت های لیست شده به صورت مستقل است. از طرفی دیگر، آن ها باید به صورت دقیق باهم همکاری کنند تا عملکرد شاسی را به صورت کلی بهبود بخشند.

درون شاسی، نقش تعلیق چرخ، بهینه سازی کنترل چرخ است. به این منظور رابطی بین قسمت تماس چرخ و بدنه خودرو برقرار می کند و تمامی نیروها و حرکت ها را از حامل چرخ به بدنه منتقل می کند. برای ایمن بودن، این فرایند باید سریعا و بدون تاخیر انجام گیرد. این امر توسط لولاهای رابط ها در تعلیق چرخ محقق می شود.

رابط های تعلیق چرخ

رابط ها وظایف مرتبط با هدایت چرخ و همچنین به صورت مداوم انتقال نیروهای فنر، تعدیل و میل تعادل را بر عهده دارند. آن ها از فولاد (مصنوعی، ریخته گری، ورق) یا آلومینیوم (مصنوعی، ریخته گری) ساخته می شوند. بر اساس نیاز در طراحی مشخص می شود که از دو، سه و یا چهار نقطهرابط استفاده شود. این نقاط، تعداد نقاط اتصالی که یک لینک دارد هستند.

تعداد اکسل جلو وعقب

همیشه رابط ها با سیبک ها برای اتصال حامل چرخ به بدنه در اکسل جلویی (FA) استفاده می شوند. آن ها آزادی حرکت مورد نیاز برای کنترل چرخ را می دهند. حداقل سه لینک برای کنترل چرخ مورد نیاز است: یک لینک پایین، یک لینک بالا و میله مسیر. برای اکسل های ساخته شده با فنر یکپارچه، دو لینک و دمپر برای کنترل چرخ کافی است. به هر حال، اکسل هایی هم وجود دارند که تا پنج لینک استفاده می کنند. در این نوع طراحی های خاص، نیروی اعمال شده بین لینک ها توزیع می شود.

سیبک ها در اکسل عقب (RA) همواره مورد نیاز نیستند. بنابراین، از طبق های لاستیکی یا لینک های برنجی استفاده می شود. برای کنترل بهینه اکسل پشت، پنج مفصل و ۵ لینک دونقطه مورد نیاز است.

انواع رابط ها

  • تفاوت رابط ها بر اساس جهت نصب آن ها می باشد:
  • جناغی. جناغی ها به صورت قطری با صفحه چرخ قرار گرفته اند.
  • بازوها. بازوها در جهت حرکت نصب شده اند.
  • لینک دومیله. یک لینک دومیله شامل دو بازو متصل شده با یک جناغی است. لینک ها به سه دسته بر مبنای عملکردی که انجام می دهند تقسیم می شوند:
  • بازوهای کنترل. بازوهای کنترل چرخ را بدون ساپورت کردن وزن خودرو هدایت می کنند. نیروهای اعمال شده در مفاصل بازوهای کنترل به صورت افقی هستند.
  • بازوهای حامل. این دسته شامل لینک هایی با نقاط اضافی اعمال نیرو برای نیروهای فنر و دمپر هستند که به صورت عمودی عمل می کنند و از نیروهای افقی بیشتر هستند. مفاصل (شناخته شده به عنوان مفاصل حامل) بزرگتر و پایدارتر از مفاصل کنترل هستند. در اصل، هر بازوی کنترل می تواند به عنوان یک بازوی حامل با توجه به طراحی مناسب استفاده شود که در آن نقاط اعمال و تقویت نیرو مورد توجه قرار می گیرد.
  • لینک های کمکی. لینک های کمکی ارتباط بین بازوهای کنترل و بازوهای حامل و در موارد خاص با حامل چرخ را میسر می سازد.

مفاصل لینک ها

هر لینک دارای دو مفصل است:

مفاصل در کنار بدنه

مفاصل در کنار بدنه خودرو از بلبرینگ های لاستیکی استفاده می کند که درون حفره های تعیین شده ای قرار گرفته اند. نه حلقه بیرونی و نه بازوی داخلی بلبرینگ لاستیکی نمی تواند حرکت کند. این امر نیازمند ارتباط کامل بین لاستیک (بدنه منعطف) و فلز است.

با این مفاصل، چرخش به زاویه ی تقریبا ±۲۰ درجه و حرکت افقی/عمودی به مسافت ±۱mm محدود می شود. مزایای این مفاصل به صورت قابل توجه در توانایی لاستیک آن ها برای تعدیل لرزش و صدا است.

مفاصل در کنار چرخ

مفاصل در کنار چرخ، لینک را به حامل چرخ با استفاده از سیبک متصل می کند که به یک لینک متصل یا پیچیده شده یا به یک لوله استوانه ای فشار داده شده است. سیبک های با فلنجنصب شده می توانند بدون تعویض لینک عوض شوند، که باعث کاهش هزینه می شود. سیبک های توکار درون لینک ها قرار گرفته اند و باید زمانی که یک لینک تعویض شد به صورت کامل عوض شوند. مزیت این نوع طراحی وزن کم آن، دربرگرفتن فضای نصب کمتر و مطمئن بودن آن ها به دلیل نبود رابط ها است. سیبک ها در اکسل جلو باعث حرکت آزادانه چرخ به سمت بالا و پایین می شوند.

نیروهای کششی، نیروهای فشاری و نیروهای برشی می توانند جذب شده و به لینک ها منتقل شوند. همانطور که سیبک ها باید تمام نیروهای چرخ موجود را جذب کنند (به جز نیروی رانندگی و ترمز)، آنها باید سخت ترین نیازها را برآورده کنند. این موارد به صورت زیر هستند:

  • گشتاورهای ثابت
  • بی صدا بودن (صدای منجر بهجیرجیر کردن“)
  • عدم نیاز به تعمیر و نگهداری
  • انتقال نیروهای بالا
  • جمع و جور، کوچک، سبک وزن بودن
  • مطابقت با الزامات ایمنی
  • توانایی مقاومت در برابر عوامل محیطی، به عنوان مثال درجه حرارت از حدود ۴۰ درجه تا ۸۰ درجه سانتیگراد، خاک، نمک، تراشه های سنگ و زنگ زدگی.

ایمنی

تعلیق چرخ برای ایمنی در رانندگی و در نتیجه مسافران امری حیاتی است. خرابی یا معیوب بودن یکی از اجزای تعلیق چرخ می تواند باعث مشکلات جدی برای ایمنی یک خودرو در جادهحتی به خطر افتادن جان و اعضای بدن شود.

بنابراین این امر بسیار مهم است که افراد متخصص آموزش دیده بر روی شاسی کار کنند. همچنین بررسی منظم اجزا مهم است. توجه ویژه ای باید به سفتی مسیرها و مفاصل لاستیکی و نیز انحراف پین های سیبک (محور حرکت) شود. استفاده از محصولات توسط تامین کنندگان شناخته شده اورجینال اجباری است.


استهلاک

تکنولوژی پیشرفته ای که در وسایل نقلیه مدرن استفاده می شود، تضمین می کند که اجزای تعلیق چرخ به ندرت خراب می شوند. این امر به طور مثبت در آمار خرابی دیده می شود و به حفظ ارزش وسیله نقلیه کمک می کند.

منبع: کارلَکس carlax.ir

نظر شما

چهار + سه =